اعضای هیات علمی

بازگشت

برنامه ریزی درسی در آموزش عالی

 

آدرس ایمیل:      abdparsa@gmail.com

مرتبة علمی:   دانشیار

نام و نام خانوادگی استاد:    عبدالله پارسا

نیمسال تحصیلی: 1 98

 

گروه:  علوم تربیتی

دانشکده:  علوم تربیتی و روانشناسی

تعداد واحد: 2

نام درس: برنامه ریزی درسی در آموزش عالی

 دورة تحصیلی: ارشد برنامه ریزی درسی

 

جایگاه درس در برنامة درسی دوره:  اصلی - تخصصی

هدف کلی:

آشنایی بانظریه ها، راهبردها و رویکردهای نظری و عملی برنامه ریزی درسی در آموزش عالی

اهداف یادگیری:

آشنایی با گذشته، حال و آینده برنامه درسی در  دانشگاه

شناسایی اهداف، و رسالت های کلی آموزش عالی در ایران و جهان

جهت گیری های برنامه درسی در آموزش عالی ایران و جهان

الگوها و رویکردهای برنامه ریزی درسی در دانشگاه ها

مطالعه و مقایسه رویکردهای برنامه درسی در دانشگاه های مختلف دنیا و ایران

رفتار ورودی:

آگاهی دانشجویان از مفاهیم عمومی برنامه ریزی درسی

آگاهی از  نظریه های برنامه درسی و اصول  و فنون طراحی برنامه درسی

مواد و امکانات آموزشی:  کلاس درس، ویدئو پرژکتور

 

 

روش تدریس:  سخنرانی و پرسش و پاسخ همراه با ارائه گزارش های تحقیق دانشجویان

 

 

وظایف دانشجو:

مطالعه مفاهیم طرح شده در کلاس درس

مشارکت در مباحث و گفتگوهای کلاس

مطالعه و تهیه گزارش های خواسته شده

ارائه نتایج گزارش تحقیق خود در کلاس درس

ارائه فایل گزارش خود برای ارزیابی به استاد

شرکت در امتحان پایان نیمسال

 

شیوه آزمون و ارزیابی:

آزمون کتبی پایان نیمسال ( تشریحی)

ارزیابی تحقیق و گزارش ارائه شده در کلاس درس

ارزیابی مشارکت در مباحث کلاسی

حضور مستمر و فعال

 

منابع درس:

برنامه ریزی درسی راهبردی در آموزش عالی  محبوبه عارفی

رویکردهای نظری و عملی تدوین برنامه های درسی در آموزش عالی احمدرضا نصر و همکاران

مجموعه مقالات توسعه تحصیلات تکمیلی، فرصت ها و چالش ها

مقالات و منابع مرتبط در اینترنت

 

ه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

هفتة یکم

(23/6/98 تا 29/6/98)

 

طرح مقدمات و آشنایی با مفاهیم اولیه در حوزه برنامه ریزی درسی در آموزش عالی

 

هفتة دوم

(30/6/98 تا 5/7/98)

معرفی رسالت های آموزش عالی و نقش برنامه های درسی در تحقق آنها

 

هفتة سوم

(6/7/98 تا 12/7/98)

معرفی تاریخچه و تحولات برنامه های درسی در آموزش عالی در جهان و ایران

 

هفتة چهارم

(13/7/98 تا 19/7/98

معرفی الگوهای مختلف برنامه ریزی راهبردی در آموزش عالی در جهان

هفتة پنجم

(20/76/98 تا 26/7/98)

آموزش عالی در ایران: تاریخچه، انتظارات، رویکردها و تحولات

هفتة ششم

(27/7/98 تا 3/8/98)

جهت گیری های برنامه درسی در آموزش عالی ایران و جهان

هفتة هفتم

(4/8/98 تا 10/6/98)

ادامه جهت گیری های برنامه درسی در آموزش عالی ایران و جهان

 

هفتة هشتم

(11/8/98 تا 17/8/98)

ارائه ساختارهای نظام های آموزشی و برنامه ریزی درسی آموزش عالی در کشورهای مختلف

 

هفتة نهم

(18/8/98 تا 24/8/98)

ادامه ارائه ساختارهای نظام های آموزشی و برنامه ریزی درسی آموزش عالی در کشورهای مختلف

 

هفتة دهم

(25/8/98 تا 1/9/98)

جهانی شدن و بین المللی شدن آموزش عالی

هفتة یازدهم

(2/9/98 تا 8/9/98)

آموزش عالی ، اشتغال، کارآفرینی، تجاری سازی و...

هفتة دوازدهم

(9/9/98 تا 15/9/98)

ارائه گزارش های تحقیقی مرتبط با تکالیف تعیین شده در ابتدای نیمسال و نقد و بررسی و گفتگوی مشارکت جویانه و بحث گروهی در باره موضوع

 

هفتة سیزدهم

(16/9/98 تا 22/9/98)

ارائه گزارش های تحقیقی مرتبط با تکالیف تعیین شده در ابتدای نیمسال و نقد و بررسی و گفتگوی مشارکت جویانه و بحث گروهی در باره موضوع

 

هفتة چهاردهم

(23/9/98 تا 29/9/98)

ارائه گزارش های تحقیقی مرتبط با تکالیف تعیین شده در ابتدای نیمسال و نقد و بررسی و گفتگوی مشارکت جویانه و بحث گروهی در باره موضوع

 

هفتة پانزدهم

(30/9/98 تا 6/10/98)

ارائه گزارش های تحقیقی مرتبط با تکالیف تعیین شده در ابتدای نیمسال و نقد و بررسی و گفتگوی مشارکت جویانه و بحث گروهی در باره موضوع

 

هفتة شانزدهم

(7/10/98 تا 13/10/98)

ارائه گزارش های تحقیقی مرتبط با تکالیف تعیین شده در ابتدای نیمسال و نقد و بررسی و گفتگوی مشارکت جویانه و بحث گروهی در باره موضوع

جمع بندی مباحث نیمسال